Przejdź do treści

2011-12-09

Pieszy szlak rzeki Wierzycy

OPIS PRZEBIEGU SZLAKU

Szlak rozpoczyna się przed stacją kolejową w Pelplinie (km 0,0). Stąd zmierza w lewo ulicą Dworcową do ulicy Mickiewicza, na której skręca w prawo. Dalej prowadzi ulicą tą do rondka (Placu Grunwaldzkiego), w którym to miejscu skręca w lewo i idzie teraz na zachód ulicą Mestwina. Przeprowadza obok dawnego opactwa cysterskiego z kościołem poklasztornym, obecnie katedrą (km 1,0) i niewielkiego kościółka Bożego Ciała a także innych obiektów związanych z klasztorem i za placami Tumskim i Mariackim dochodzi do Wierzycy. Szlak mija rzekę, stację benzynową i ulicą Starogardzką dochodzi do ulicy Szpitalnej, gdzie skręca w lewo obchodząc w ten sposób dawny zakład szpitalny z kaplicą św. Józefa dziś dom opieki społecznej. Łukiem w lewo szlak dochodzi do ulicy ks. Biskupa Dominika i położonych tu, na tyłach katedry, ogrodów biskupich i Muzeum Diecezjalnego (km 1,6). Idzie ulica Dominika (w prawo), potem za skrzyżowaniem - ulicą Sportową. Po minięciu boiska skręca w prawo w ulice Piłsudskiego i nią wychodzi na ulicę Pasierba. Szeroka droga gruntowa doprowadza przy kapliczce do szosy i do Rożentala. Tu szlak skręca wprawo i będzie teraz wiódł szosą na południe. Przecina wieś, mija ciek (km 3,5), rozdroże, po niespełna 1,5 km drogę boczną z lewej i następnie natrafia na linię kolejową Tczew-Laskowice. Pokonuje tory wiaduktem i zaraz za nim, gdy droga zdecydowania skręci na południe, za niewielkim ciekiem w głębokim jarze i już w lesie zejdzie w lewo. Pójdzie na wschód przez las w kierunku rzeki i w końcu dojdzie w pobliże jej (km 6,4). Skręci na południe a później kretą trasą zetnie zakole rzeki ponownie się z nią spotka. Dalej ścieżką wzdłuż koryta rzeki przetnie jar ze strumyczkiem i za zakrętem rzeki pójdzie obok boiska, by wydostać się obok szkoły w Kulicach na szosę - ulicę Szkolną (km 7,8). Teraz skręca w lewo i idzie szosą w kierunku Stockiego Młyna. Idąc w prawo po około 1 km można dotrzeć do przystanku kolejowego Kulice Tczewskie na linii Tczew - Bydgoszcz. Tuż przed jazem elektrowni wodnej w Stockim Młynie (km 8,5) szlak schodzi schodkami w prawo i ścieżką pokonuje potok oraz zbocze dolinki. Następnie idąc przez las mija starorzecze Wierzycy a po 300 m przecina drogę - przedłużenie ulicy Leśnej. Wkrótce dochodzi on do leśnego traktu prowadzącego z Kulic (od ulicy Kasztanowej) w kierunku Brodów. Teraz skręca w lewo i udaje się na południe potem południowy-wschód. Wychodzi na polanę, na której znajduje się wybudowanie Gętomia (km 10,2). Następnie wkracza między laski i wkrótce dociera do rozdroża z krzyżem. Wydostaje się z lasu, dochodzi do kolejnego rozdroża i tu opuszcza główną drogę, aby pójść w lewo i przybliżyć się w ten sposób do doliny Wierzycy. Idąc lasem szlak niemalże natrafia się na rzekę płynącą na skraju niewielkiej polanki. Potem jednakże skręca bardziej na południe i wraca do głównej drogi. Za skrzyżowaniem droga ta przecina mostek nad silnie meandrującym potokiem - Janką, prawym dopływem Wierzycy (km 13,1). Zaraz za nim na trasie szlaku polanka z pojedynczym zabudowaniem (Bród) i tory nieczynnej linii kolejowej Morzeszczyn - Gniew. Za przejazdem kolejowym na skrzyżowaniu szlak wybiera drogę prowadząca dalej w tym samym kierunku, czyli na południowy-wschód. Będzie to kolejna partia leśna, w której szlak po około 1,7 km w miarę prostej trasy skręci zdecydowanie w lewo, rychło dotrze do asfaltowej drogi z Brodów do Gniewa i potem torów. Za torami znajduje się leśniczówka Brody z ciekawymi ekspozycjami o charakterze przyrodniczo-historycznym. Szlak przed leśniczówką (km 15,5) skręca w lewo i idzie drogą gruntową wzdłuż torów. Po pół kilometra dociera do pierwszych zabudowań Brodów a następnie utwardzonej drogi przecinającej wieś. Szlak skręca na niej w prawo; idąc w lewo można dotrzeć do dawnej stacji kolejowej Brody Pomorskie. Szlak mija most na Wierzycy (km 16,4) a zaraz potem na łuku drogi odchodzi w prawo, by teraz podążać na południowy-wschód krawędzią doliny rzeki. Po prawej stronie widać wijąca się w dole Wierzycę. Po ponad kilometrze na trasie pojedyncze zabudowania, zaraz potem następne i kolejne. Potem szlak oddala się od rzeki, bowiem dolina skręca tutaj bardziej na południe. Następne zabudowania przy drodze, którą prowadzi szlak, należą już do Gniewa a ściślej do zachodniej części miasta, czyli Brodzkich Młynów. Za strumyczkiem na wysokości kolejnej części miasta - Gniewskich Młynów szlak mija zakład betoniarski (km 20,0) i wkrótce zbliża się do torów, szosy (drogi nr 234) i znajdującej się za nimi rzeki. Przecina szosę i dalej ulicą Konopnickiej obok zabudowy mieszkalnej, ale także dawnej gazowni dochodzi do ulicy Ogrodowej. Skręca w prawo i drogą tą, będącą fragmentem torowiska dawnej tzw. małej kolejki gniewskiej, biegnie 300 m. Potem wspina się w lewo ścieżką i dalej ciągiem pieszym przez osiedle domków jednorodzinnych dociera do ulicy Krasickiego, czyli drogi nr 1 (szosy z Gdańska). Tu przechodzi ponad nią kładką dla pieszych (km 21,6), aby następnie chodnikiem obok cmentarza dojść do ulicy Gdańskiej. Na ulicy tej szlak skręca w prawo w kierunku najstarszej części miasta. Dochodzi do skrzyżowania z ulicami Kościuszki i 27 Stycznia oraz skręca w lewo w tą drugą, by w rejonie placyku przystankowego autobusów PKS zakończyć swą trasę (km 22,1).
Oprac. Piotr Kończewski

wydruk, pdf

Portal współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.